Småskulen
Skulen var
organisert i småskule og storskule, der dei tre yngste klassane var små, og dei
fire største var store. Dei små gjekk i bedehuset, og dei store i skulestova. 3
dagar skule, og 3 dagar fri, annankvar dag heime og på skulen. Dei minste hadde
også fri når det var handarbeid for dei store, nokre veker kvar vinter. Då var
jentene i bedehuset og arbeidde med sying og strikking, medan høvlebenkene fekk
plass i skulestova der gutane var.
Småskulen
var i storsalen i bedehuset, med portabel tavle og store pultar med plass til 2
stykkjer på kvar. Borda kunne skrus så dei kom i riktig høgde, og eg trur det
var nedfelt plass til blekkhus på dei. Vi var 9 stykker som byrja i førsteklasse saman, to gutar og sju jenter. Lærarinna
vår var nyutdanna, og tok seg godt av oss små krabatane. Me fekk lesebok med
hane på baksida, skrivebøker og reknebok, og så var strevet i gang. Vi skulle skrive bokstavar og bordar, og
tal, og etter kvart reknestykke. Eg streva litt med å lære å lese, og syntes
slett ikkje det var lett å lydere meg fram til meining, med å trekkje lydar
saman til ord. Fridomstrongen var stor,
og eg både hyla og skreik då mor ville ha meg med heim for å gjere lekser i
staden for å fylgje med far på arbeid.
Men nettopp
den gongen var det eg knekte lesekoden, og kunne for første gongen få lydane
til skjønlege ord! Gleda var ubeskriveleg, og eg lyderte meg fleire sider fram
i leseboka, og sidan låg eg alltid framfor
den daglege leseleksa. Det var spanande å lesa, og ei heilt ny verd opna
seg for 7-åringen, ei verd eg enno oppdagar.
Tala gjekk
lett, om dei ikkje alltid var så vakre å sjå til, og det var moro å rekne med
pluss og etter kvart minus.
Å skrive var
og moro, og eg hugsar eg fekk masa meg til å skrive min første stil allereie i
første klasse. Noko litterært meisterverk var det ikkje, men det var utruleg morsomt å få skrive ei
forteljing, å lese opp det ein hadde skrive. Kommunikasjon heiter det
visst. Bokstavane skulle vere runde og
fine, og det var dei ikkje alltid. Det var ikkje alltid dei heldt linjene ein
gong! Men litt etter litt vart det
betre, og ein gong uti andre klasse skulle vi få skrive med blekk! Me fekk
blekkhus med blekk i , pennesplitt og skaft, og trekkpapir til å trekkje vekk
overflødig blekk. Så var det å prøve å få runde bokstavar, og unngå
blekkflekker i boka. Det siste var
viktig, for når du hadde skrive 2 sider, kunne du gå fram til læraren og få
karakter på skrift og orden, og korrigering
på urunda bokstavar. Blekkflekker betydde dårleg karakter på orden, så
det gjekk mykje viskelær til å få vekk
dei verste klattane.
Det var
alltid kristendom i første time. Me song, fekk høyre historiar frå bibelsoga, og teikna det me
hadde høyrt. Neste dag skulle me fortelje historia på nytt.
Friminutta var
fylte av leik. Tikkjen, slå på ring, ulike gøymespel, ta eit steg fram,
hoppetau, slåball og kva dei no heitte alle desse leikane me helt på med. Ski og kjelke om vinteren, og etter kvart
sykkel.
Hygiene
hadde ein stor plass. Det var utedo, og påfylgjande vask. Før me skulle ete måtte me vaske oss på
hendene. Det gjorde me på kjøkkenet, og hadde såpe og handkle med heimanfrå,
der dei stod frå ein dag til ein annan. Heile rutinen vart gjennomgått, vete
først, så såpe inn, så skylje og så tørke seg. Deretter kunne ein gå inn å nyte
medbrakt niste, som oftast ost, men pølse, egg og sardinar var og vanleg, og
kunne bli bytt bort. Alle sat i ro, og oftast var maten kombinert med at
lærarinna las ei eller anna historie frå
ei bok, før vi fekk gå ut til leiken i friminuttet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar